W języku szwedzkim „vardag” oznacza „życie codzienne”. Seria Vardag dzięki prostemu wzornictwu, funkcjonalności i wyraźnemu odniesieniu do tradycji firmy Fjällräven jest bestsellerem w tym sezonie. Nowe anoraki, spodnie i swetry są wykonane w tym samym stylu, co popularne plecaki i torby, przy zastosowaniu sprawdzonych materiałów, takich jak G-1000 Eco, nowy strecz G-1000 Lite Eco Stretch i bawełna organiczna. Wszystkie produkty są oznaczone niepowtarzalnym, klasycznym logo Fjällräven z lat 70. Poniżej przeczytasz o filozofii projektowania kolekcji Vardag, niezwykle wytrzymałych materiałach oraz ponadczasowości produktów Fjällräven.
Projektujemy niemodnie – dla dłuższego życia produktu
Wiele firm z sektora outdoorowego wie, jak stworzyć wytrzymałą odzież i sprzęt. Ale ile ta trwałość ma wspólnego ze zrównoważonym rozwojem, jeśli ich produkty po roku są już przestarzałe i kończą na dnie szafy? Nie za wiele, przynajmniej według Christiane'y Dolvy Törnberg, szefowej Działu Zrów-noważonego Rozwoju Fjällräven.
„Jaka jest wartość produktu wykonanego z najsolidniejszych materiałów na świecie, jeśli po roku od zakupu wychodzi z mody? Ślad węglowy jego produkcji nijak nie równoważy się z liczbą jego zasto-sowań. Dlatego ubranie musi cechować trwałość emocjonalna – wtedy chce się je zatrzymać i długo użytkować, może nawet z pokolenia na pokolenie”.
Opublikowane niedawno badania Mistra, Szwedzkiej Fundacji na rzecz Strategicznych Badań Śro-dowiskowych, udowodniły korelację między długością cyklu życia odzieży a śladem węglowym ich produkcji. Potwierdzono, że podejście do projektowania, które za priorytet uznaje trwałość – takie, jakie Fjällräven stosuje od wczesnych lat 60. ubiegłego wieku – ma ogromny wpływ na stopień zrów-noważenia produktów.
„Gdyby zmierzyć ślad węglowy przeciętnej kurtki i uznać, że wynosi on około 20 kg CO2e, trzeba podzielić go przez liczbę użyć tej kurtki, aby zmierzyć, jaki procent śladu węglowego przełożył się na faktyczne użytkowanie. Według badania Mistra przeciętny Szwed korzysta z kurtki około 140 razy. Ta liczba oznacza jej cykl życia. Ale jeśli dana osoba użyje kurtki 280 razy, ślad węglowy będzie o połowę mniejszy. Potwierdza to wartość działań Fjällräven i sens naszych starań o tworzenie produktów, które będą użytkowane latami” podsumowuje Christiane.
G-1000 – kiedyś i dziś
Tkanina G-1000 była innowacją wprowadzoną przez założyciela marki Åke Nordina. Jego celem było stworzenie trwałego, ale jednocześnie wszechstronnego materiału o właściwościach wentylacyjnych, który byłby odporny na zużycie podczas aktywności na świeżym powietrzu. Aby dodatkowo wzmocnić materiał, uczynić go bardziej odpornym na warunki atmosferyczne i zapewnić jego wszechstronność, Åke eksperymentował z zastosowaniem mieszanki wosku pszczelego i parafiny. Nałożył mieszaninę wosku na tkaninę, korzystając z suszarki do włosów swojej żony Elisabeth, aby rozgrzać materiał. W efekcie powstała hydrofobowa, ale jednocześnie oddychająca tkanina o znacznej odporności na zużycie.
Åke nadał materiałowi nazwę G-1000, a woskowi do impregnacji – Greenland Wax. Tkanina G-1000 przeszła długą drogę od pierwszego zastosowania w 1968 r. Obecnie wszystkie nowe produkty G-1000 powstają przy wykorzystaniu materiału G-1000 Eco, który jest zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Składa się on z bawełny organicznej i poliestru z recyklingu. Z kolei nowy materiał, G-1000 Lite Eco Stretch zastosowany w spodniach z kolekcji Vardag marki Fjällräven jest lżejszy i bardziej ela-styczny. Dzięki klasycznemu wzornictwu seria ta nadaje się do codziennego zastosowania. Jednocześnie wytrzymałe i wszechstronne materiały oraz krój dostosowany do sposobu poruszania się sprawiają, że produkty te świetnie poradzą sobie podczas małej przygody w okolicy. W ten sposób Vardag sprawia, że łatwo się wybrać na krótki wypad za miasto.`
Vardag – ponadczasowe i funkcjonalne produkty do codziennych aktywności
We Fjällräven uważamy, że każdy powinien spędzać jak najwięcej czasu na zewnątrz i na świeżym powietrzu. Dlatego produkty Vardag zostały zaprojektowane tak, aby szybka ucieczka z miasta – na łono natury – była bezproblemowa.
„Podczas prac nad tą kolekcją, naszym założeniem było stworzenie połączenia między modą w miejskim stylu i ubraniami outdoorowymi. To odzież, która równie doskonale sprawdzi się w drodze do szkoły czy biura, jak i na wycieczce” – mówi Sarah Isaksson, projektantka Fjällräven i jedna z twór-czyń kolekcji. Rodzina produktów Vardag obejmowała do tej pory plecak i placako-torbę, a w sezonie jesień/zima 2020 została poszerzona o modele ubrań.
Jednym z ulubionych jest anorak, tradycyjny ubiór w krajach skandynawskich. Ma te same proste, ale genialne elementy, co jego poprzednicy: zamek błyskawiczny do połowy, aby chronić przed zimnem, kaptur, jedną kieszeń typu „kangurka” i dwie kieszenie na dłonie. Ta ponadczasowa, trwała kurtka nadaje się do różnych aktywności na świeżym powietrzu przez cały rok. A jej klasyczny krój sprawia, że idealnie sprawdzi się w codziennej drodze do szkoły lub pracy. Dobrym uzupełnianiem anoraka będzie wielofunkcyjny sweter i spodnie outdoorowe.
Z ostatniej chwili
- [04.02] Trudne warunki w polskich górach. Zobacz oficjalne komunikaty
- [04.02] Tatry zamknięte dla turystów, czwarty stopień zagrożenia lawinowego
- [01.12] Najnowszy kryminał Hendera odkryje przed Wami klimat Gór Sowich, jakiego nie znaliście
- [24.02] Zanocuj w lesie
- [12.02] Prosto do serca czyli walentynkowa promocja w combat
Komentarze