Współczesne życie staje się coraz bardziej gorączkowe i pełne ograniczeń. Outdoor to antidotum dla wszystkich - to cisza zamiast hałasu, ziemia zamiast asfaltu, powietrze zamiast cząstek pyłu. W coraz bardziej sztucznym świecie bycie „na zewnątrz” zaspokaja ludzką tęsknotę za autentycznością. Pragnienie wyrwania się i ucieczki pojawiają się w codziennym życiu, kiedy staje się ono zbyt napięte, rutynowe i stresujące. Jeśli więc outdoor to ucieczka od codzienności, jak w rzeczywistości może stać się jej częścią?
W imieniu OutDoor ISPO, psychologowie z Instytutu Rheingold w Kolonii zbadali emocjonalny rdzeń ruchu na świeżym powietrzu. Chcieli w ten sposób pokazać sprzedawcom i markom, jak można zainspirować jeszcze więcej osób do przyłączenia się do aktywności poza domem i jakie nowe scenariusze są możliwe w przypadku zajęć na świeżym powietrzu.
Jak więc wykorzystać doświadczenia i uczucia towarzyszące nam w outdoorze i przenieść je do naszej codzienności?
Outdoor to przede wszystkim wyzwania, których pokonanie sprawia, że stajemy się silniejsi niż wcześniej. Kiedy obowiązki życia codziennego stają się trudne i zbyt przytłaczające, doświadczenie przygody pozwala nam poczuć własną odporność i wzrastać. To poczucie siły powinno być odświeżane w regularnych odstępach w codziennym życiu. Wyzwanie zamienia prostą czynność w plener doświadczeń, reaktywuje odczucia outdoor’u w naszym codziennym życiu.
Jakie aktywności są więc dla nas dobre?
- Improwizowane spacery bez względu na pogodę, aby naprawdę poczuć pory roku ?
- Zróżnicowane trasy na codzienną jazdę rowerem do pracy
- Małe wyzwania w parkach linowych lub w halach boulderowych
- Wyprawy w środowisku miejskim Co mogą zaoferować sprzedawcy i marki w tym kontekście?
- Odzież miejska, która na nowo definiuje funkcjonalność i uwzględnia aspekty życia codziennego, takie jak: - rękawice z funkcją dotykową dla smartfonów,
- Wyposażenie dla miłośników asfaltu, takie jak: - specjalistyczne rowery żwirowe dla osób dojeżdżających do pracy lub kaski z poduszek powietrznych,
- Wymiana produktów codziennego użytku (odzież, butelki jednorazowe, plecaki itp.) na produkty outdoorowe: funkcjonalna odzież, butelki do napojów wielokrotnego użytku, wodoodporne plecaki it.
Jak reaktywować uczucia towarzyszące nam na świeżym powietrzu dzięki wspomnieniom?
Reaktywacja uczuć, które pojawiają się podczas doświadczania outdooru jest możliwa u osób, które przeżyły już doświadczenia na świeżym powietrzu. Wtedy wystarczy poczuć krople deszczu lub wziąć głęboki oddech w parku, aby przywrócić pamięć o przeszłych wydarzeniach. Uczestnicy badania opisują to prawie jak doświadczenie immunizacji (w biologii: pobudzanie mechanizmów odpornościowych organizmu do wywołania odpowiedzi immunologicznej, w wyniku działania antygenów), które pozwala im lepiej radzić sobie w codziennym życiu. Nawet czynności, które zwykle nie byłyby klasyfikowane jako outdoorowe, mogą wywołać to specyficzne uczucie.
Jakie chwile na świeżym powietrzu dobrze się sprawdzają w tym celu?
- Camping w ogrodzie z ogniskiem
- pikniki
- zabawa w błocie z dziećmi Co mogą zaoferować sprzedawcy i marki w tym kontekście?
- misy na ogień
- sprzęt do grillowania
- sprzęt typu pick-nick,kalosze
Jak reaktywować uczucia towarzyszące outdoorowi poprzez snucie opowieści?
Outdoor to nie tylko uczucie, to także sposób myślenia, który oznacza bycie częścią społeczności o podobnym podejściu, które członkowie tej społeczności chętnie przekazują światu zewnętrznemu. Przykładowo, zdjęcia pomagają zachować wspomnienia przygody przeżytej w outdoorze. Nie ma znaczenia czy są udostępniane w sieciach społecznościowych lub pokazywane znajomym podczas przytulnego spotkania – pozwalają na ponowne przeżywanie przebytej trasy i opowiedzenie historii podróży naszego „wewnętrznego bohatera”. Psychologowie uważają, że jest to forma marzeń, gdzie całkowicie poddajemy się naszym tęsknotom i heroicznym fantazjom. Również marki pomagają nam subtelnie się w to wplątać sposób myślenia.
Moda w outdoorze
Noszenie odzieży outdoorowej w życiu codziennym jest czymś więcej niż tylko praktycznym wyborem. Niezawodna ochrona przed deszczem i zimnem są ważne, ale stwierdzenie kryjące się za nim jest równie ważne - jesteś kimś wyposażonym i gotowym zerwać z codzienną rutyną w każdej chwili. Może to oznaczać, że ta ucieczka jest bardziej kontemplacyjna lub zadziorna, definiowane przez marki jako wyraźnie widoczny styl życia. Kobiety w szczególności chcą, aby ubrania wyrażały nie tylko przygodę, ale także kobiecą stronę - więcej kolorów, dopasowana talia i różne kombinacje znajdują się na liście życzeń. Po drugiej stronie skali odzież outdoorowa pozwala mężczyznom bardzo subtelnie zademonstrować swoją prymitywną dziką stronę, której społeczeństwo nie akceptuje już w życiu codziennym. Niedawne badanie wykazało, że mężczyźni są konfrontowani z ciągłą ambiwalencją bycia złapanym między „Putinem a szczeniaczkiem”, między macho a ”psem pokojowym”.
Żywność w outdoorze
Nawet jedzenie może przekazać ten sposób myślenia światu zewnętrznemu i tym samym stać się częścią zewnętrznego stylu życia. Batoniki energetyczne, suszone mięso i kawa z blaszanego kubka dają nawet pracownikom biurowym odrobinę dzikości i wolności - są sprytnym kontrastem dla typowego latte macchiato i pączka. Ludzie potrzebują zarówno dzikiego, jak i cywilizowanego świata.
Outdoor oznacza wykorzystanie w codziennym życiu prymitywności natury, aby chronić się fizycznie, ale także emocjonalnie od lęków i realnych niebezpieczeństw. Tutaj sprzęt działa trochę jak przełącznik obrotowy, którego używamy do regulacji, w jakim stopniu chcemy zmagać się z wyzwaniami natury. I odwrotnie, outdoor w codziennym życiu oznacza wprowadzenie trochę dzikości do naszego świata. Można to zrobić na różne sposoby:
„Kiedy spaceruję z psem po lesie, na jednym z odcinków leży wiele drzew, po których muszę się wspinać – więc zakładam moje outdoor’owe buty i kurtkę. ”
„Mam echosondę do mojego telefonu, na której w trakcie połowu można sprawdzić gdzie są ryby. Lubię ją przeglądać wracając do mojej codziennej rutyny, mogę wtedy oczekiwać następnej wycieczki."
„Dzięki butom Meindl jestem gotowy na pokonanie asfaltu i trudnego terenu. Mogę zmieniać powierzchnie w dowolnym momencie i czuję się komfortowo w obu światach”. anonimowi uczestnicy badania
Opisywane badanie jakościowe przeprowadzone zostało przez Instytut Rheingold we współpracy z OutDoor ISPO (Internationale Fachmesse für Sportartikel und Sportmode).
Tłumaczyła: Paulina Dybał
Komentarze